Samma rätt för alla?

En sak jag har reagerat på sen jag gick med i en diabetes grupp på Facebook där jag blivit väldigt aktiv sen jag fick insulin. 

Och det är att typ 1 och typ 2 diabetes inte får samma hjälpmedel för sin diabetes. Det är mycket lättare för en typ 1 att få sensor (freestyle libre) av sjukvården. Medans en med typ 2 inte får det lika lätt. Fastän att vi kanske behandlas med än mer än en typ 1 gör. 

Jag själv skulle vilja låna en freestyle libre i några månader för att ha stenkoll på mitt socker. Och se när och varför det går upp eller ner. Och efter dom månaderna har jag nog bättre koll på vad jag äter och dricker som gör att det går upp eller ner. Men för oss 2:or erbjuds aldrig den hjälpen. 


Maskinen + sensorer finns att köpa själv. Men då kostar den runt 700 kr i månaden för sensorer. Då får man två, två veckors sensorer. Men skulle då en krångla får man köpa en två pack till för runt 700 kr. Själva avläsaren kostar 700 kr i en engångskostnad. Men 700 kr i månaden för sensorer är inte klokt!! 

Om jag hade en sån kunde ex D ta ett blodsocker på mig på natten om han vaknar eller ta ett när han går till jobbet. Och jag kunde ta flera gånger på dagen utan att behöva sticka mig och förbruka stickor och förstöra mina fingrar. Och jag vet att många andra får göra det betydligt fler gånger än mig. 😕


En sån maskin som är ovan har jag idag. Fick faktiskt hem den igår. Kunde beställa en gratis på nätet. För min sköterska har jag gett mig den billigaste och simplaste mätaren. Hon anser inte jag behöver mer hightech än den.  


Helt enkelt en sånhär.. Men jag förstår inte hur hon tänker? Jag har krångligt socker och krångliga värden hit och dit.. Men tydligen är jag inte lika mycket värd? 

Iaf. Behandlingen är olika för typ 1 och typ 2! 

Ha det bäst så hörs vi snart igen! ❤️

12 thoughts on “Samma rätt för alla?

  1. Antagligen för att typ 2 har till mkt stor andel med att göra hur man lever!
    Vad jag förstått uppfyller du alla 3 kriterier.

    Din far hade det
    Du röker
    Övervikt

    Vad jag förstått tänker man mer att man kan göra mycket själv åt sitt tillstånd. Endel tycker även att man får skylla sig själv lite pga hur man lever. Vid typ 2. Jag kan hålla med till viss del.

    Like

  2. Nej. Som jag skrev.Rökning,brist på motion och ärftligt kan ge det.
    Inte “bara äta godis.”

    Din diabetes kan bli bättre av motion, rökstopp och mat. BÄTTRE.
    Det måste ju kännas bra mitt i allt. Att du KAN göra din kropp en tjänst. Du KAN få din kropp att må bättre.
    Genom små ändringar i ditt liv

    Like

  3. Men om du vill bli bättre, varför du då inget för att förbättra din situation? Du klagar på dåliga knän, ät Nutrilette ett tag för att kicka igång din viktnedgång? Det känns som att du är inne i en negativ spiral. Du mår för dåligt för att jobba, men för att bygga självkänsla så kanske du behöver komma igång med något? Din kille måste dra ett tungt lass med ekonomin och allt?

    Like

  4. Känns som en kommentar du skrivit förut. Just att du har något på gång. Med jobb och hälsa.
    Men inget händer ju?
    Tycker det är synd. Var rädd om dig och sköt om din kropp. Du har bara ett liv.

    Undrar också vad din kille säger om detta. Att han får sköta så mycket.
    Har ni råd att ha kvar bilen då det bara finns en inkomst? Bilar kostar ju endel.

    Like

  5. Libre är det bästa som hänt mig,,och ska informera att man i te får diabetes av att äta dåligt/det har med gener att göra du kan få lägre socker utan att höja ditt insulin, ät mindre o rör på dig mer.. Tänk på alla följdsjukdomar du kan få, sluta att rök det är steg nummer ett,,klarar jag av det så gör du

    Like

Leave a Reply

