Menskopp!

Jag börjar fundera på om jag ska skaffa mig en menskopp!

Men jag har massor med frågor jag undrar över. ^^ Såklart!

  1. Är den okej att använda för mig som är allergisk / överkänslig mot Latex?
    Vill ju inte riskera att få utslag / må dåligt av den.
  2. Är den säker? Finns det ingen risk att man läcker som man kan göra med tampong och binda?
  3. Funkar den även när man har väldigt riklig mens?
  4. Vart köper man dom och är dom dyra? Dom jag har hittat på nätet kostar runt 300 kr. Finns det inget billigare alternativ? Jag vet att det är dyrare med tamponger och bindor, men 300 på en gång är ganska mycket i min värld.
  5. Måste man ha något komplement till menskoppen? Typ binda eller trosskydd eller nånting?
  6. Hört och läst att det finns olika storlekar, vad betyder det? Är det hur mycket man blöder eller spelar de ingen större roll? *förvirrad*

Någon som vill hjälpa mig att besvara dessa frågor ? Är förvirrad över alla dessa frågor och undringar man har 😉

menskopp

One thought on “Menskopp!

  1. Menskopp är det bästa jag köpt!! Det tar några mensar innan man får in snitsen så koppen sitter som den ska utan att läcka men sen, amazing!
    Den känns inte, den läcker inte, den torkar inte ut, den kan sitta i upp till 12 timmar så oftast tömmer jag den bara morgon och kväll och däremellan glömmer jag att jag ens har mens!
    Jag tror som flesta koppar är gjorda av silikon och då funkar det trots latexallergi. Kolla materialet innan du köper en.
    Den kan läcka om man sätter in den fel eller när den blir full. Du lär dig när du behöver tömma den och hur du sätter in den!
    Den funkar absolut med riklig mens!! Du behöver kanske tömma den oftare bara.
    Finns på vissa apotek eller på nätet. Tex menskoppen.se och dom kostar ca 300kr tyvärr.
    Inget komplement behövs när du lärt dig hur du sätter in den rätt och hur ofta du behöver tömma den.
    Vilken storlek man behöver beror på olika saker. Ålder, hur riklig mens, om man fött barn osv. Gå in här och fyll i detta formuläret så får du hjälp med vilken storlek du behöver! http://menskoppen.se/enkat-menskopp
    Lycka till!!

    Like

Leave a Reply

