Dagens besök hos dia ssk.

Idag startade jag dagen lite tidigare än vanligt med ett besök hos min Diabetessköterska.

Skulle få veta mitt Hba1c (långsocker) och de hade gått från 77-90.. Vilket inte är bra alls. 😦 Men visste redan att den nya medicinen inte tar ner mitt socker som det ska. Jag bytte ju till Januvia vid jul (om jag inte missminner mig helt..) och jag mår mycket bättre av den i kroppen, men nackdel är då såklart att den inte tar ner mitt socker dom den ska..

victoza

Så idag hade jag kurs hos dia ssk för hur man ska lära sig att sticka sig med spruta.
För på fredag ska jag få ett nytt preparat och ta mot min diabetes, och det är en spruta man ska ta en gång om dagen, Hon rekommenderade att ta den på kvällarna.  Lätt att må illa av den. =/ Så jag fick lära mig att sätta på spetsen och spruta i en liten kudde,. Var ganska “kul” att lära sig något nytt , men på fel grunder. Jag är uppväxt med att pappa tog sprutor till varje måltid. Och dom flesta grejerna till detta låg oftast framme. Så jag är uppväxt med allt det här, och tyvärr gick min pappa i graven på tok för tidigt, just för sin diabetes. Och det gnager i min skalle att jag får absolut inte gå samma öde till mötes som han. 😥

Så nu blir de fan skillnad på mig, jag hoppas jag ska lyckas göra en livsförändring. Jag är tacksam att sjukvården vill ge mig all vård dom gör. Är glad att jag bor i Sverige där man har sjukvård “gratis”. eller gratis och gratis är inte min medicin, min januvia kostar ca 1200 kr, och den nya sprutan kostar 1500 kr. Så ingen billig historia och va sjuk, tur de finns högkostnadsskydd här i Sverige. ❤

Jo, just det.. Fick ny blodsockermätare idag 🙂 Ut med dom gamla värden och in med dom nya – Som syster sa idag! ❤

På återseende!

 

4 thoughts on “Dagens besök hos dia ssk.

  1. Livsförändringen hur ska du göra den och vad ska du göra=
    hur ser du på alkohol/vad drocker du / hur mycket och när tycker du mest hjelst om det?
    vad gör du och killen en vardsags kväll och va gör ni en mysig helg kväll
    hoppas du vill svara och ser fram emot fler vloggar.

    Like

    • Hej! Jag dricker ingen alkohol över huvudtaget. Har inte tagit en enda droppe sen sommaren 2015. När vi umgås en kväll äter vi mat, chips och ser på tv.. Eller spelar på datorn.
      Jag hoppas kunna spela in en film imorgon. ☺️ beror på måendet. ☺️ jag ska försöka att dra ner på all skit man stoppar i sig och försöka röra mig mer.

      Like

  2. hej
    du skrev pm Gastric bypass för ett tag sen, det är inget du funderar på fortfarande ?
    är själv gastric sleeve opererad sen snart 6 månader och har gått ner 45 kg och blivit av med min diabetes och tagit tag i regelbunden träning nu när jag orkar och mår bättre än vad jag gjort på länge.

    Like

Leave a Reply

